OMG!
Kmlyn? Hogyan segíthet a ‘text beszéd’ a diákok esszéírásán?
Az Oktatási Minisztérium egyik kutatócsoprtja által készített tanulmány szerint a szöveges üzenet (sms), a bloggolás és a közösségi média segíthet a fiatalok képességeinek élesítésében. A beszámoló szerint a “blogtulajdonosok és azok a diákok akik a közösségi háló honlapjait használják, állítólag jelentősen jobb írók azokhoz a tanulókhoz képest, akik nem használnak bloggokat vagy a közösségi háló honlapjait.”
A “Mi a kutatói bizonyíték az írásról?” című beszámolót az Oktatási Minisztérium Oktatási Színvonal Kutatócsoportja fogalmazta meg, és azt vizsgálta, hogy hogyan hat a technológia az írásra. Egy kisméretű tanulmány az sms-ek rövidítéseit – más néven textisms – vizsgálta és az iskolai írás-olvasás eredményeit 10-12 éves tanulókból álló öt osztályban. A beszámoló szerint a tanulmányuk “nem talált arra utaló bizonyítékot, hogy a gyerekek írott nyelvben történő fejlődését akadályozta volna a szövegrövidítések használata. Ellenkezőleg, a tanulmány arra talált bizonyítékot, hogy pozitív összefüggés van a textisms használata és a szóolvasás készsége között.”
A beszámoló szerzői azt állították, hogy bizonyítékaik vannak arra nézve, hogy pozitív öszefüggés van a textsims és a helyesírás között. Azt mondták, hogy ez azért lehetséges, mert a diákoknak szükségük van a hangszerkezetek és a szótagolás megértésre a szöveges üzenetekhez. “A szerzők megjegyzése alapján, ezt azzal a ténnyel lehet alátámasztani, hogy a textisms használata egy bizonyos szintű fonológiai tudasságot vesz igénybe,” – közölte a beszámoló.
Azok pedig, akik azon aggódnak, hogy a fiatalabb nemzedék, akik telefont, és nem tollat meg papírt ragadnak, hogy barátaikkal kommunikáljanak, elkoptatják az angol nyelvet, kicsit megnyugodhatnak. Habár a bizonyíték azt suggalta, hogy a legtöbb diák legalább havonta egyszer foglalkozik technológiai alapú kommunikációs formával – mint az sms vagy az email – ezeket nem tartják valódi írásnak.
A tanulmány azonban kimutatta, hogy míg a gyerekek még mindig hagyományos módon írtak – olyan kommunikációs formákat használva mint a betűk, dalszövegek, regény, napló és versek – ez kevésbé volt elterjedt mint azon szokásuk hogy mobiltelefonjaikon a világhálóra csatlakozzanak.